آموزش بورس ایران

برنامه توسعه بی‌برنامگی و پسرفت

برنامه توسعه بی‌برنامگی و پسرفت

مصاحبه دکتر علی سعدوندی با هم‌میهن

برنامه هفتم توسعه درحالی قرار است در کشور اجرایی شود که به گفته دکتر علی سعدوندی، استاد مدیریت ریسک و اقتصاد کلان، بعد از برنامه سوم هیچ برنامه‌ای در کشور اجرا نشده است. او در گفت‌وگو با «هم‌میهن» این موضوع را مطرح کرد که در سازمان برنامه و بودجه برنامه‌های قبل را کپی می‌کنند و همان‌ها را می‌نویسند و دولت نیز سیاست «از این به آن ستون فرج است» را در پیش گرفته، درحالی‌که کشور در خیلی از مسائل به مشکل جدی خورده است.

بیشتر بخوانید: ایلان ماسک کیست؟

برنامه توسعه و رفع تکلیف

‌فکر می‌کنید برنامه هفتم توسعه ما را به سمت توسعه و رشد فراگیر می‌برد؟

خیر، چون از نظر من از برنامه سوم توسعه به بعد هیچ برنامه‌ای در کشور اجرا نشده است و در کل تنها دو برنامه توسعه یعنی برنامه‌های توسعه اول و سوم تا حدی اجرایی شده است. کار افرادی که در سازمان برنامه و بودجه حضور دارند، این شده که حقوقی بگیرند، برنامه‌های قبلی توسعه را کپی و بازنویسی کرده و گاهی تعهدات دولت را کم کنند. برنامه پنج‌ساله هفتم قرار است چه کاری انجام دهد؟ آیا مردم در جریان جزئیات آن هستند؟ هدف برنامه‌های توسعه به‌نوعی ایجاد وفاق ملی است و به وسیله آن قرار است بین دستگاه‌های اجرایی هماهنگی ایجاد و از ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف اقتصادی اجتناب شود، اما در ایران چنین چیزی رخ نمی‌دهد و حتی برای مردم توضیح داده نمی‌شود که قرار است در برنامه توسعه چه کارهایی انجام شود و گویی برای رفع تکلیف نوشته شده است. این روند متاسفانه کشور ما را به جای خوبی نخواهد رساند.

 

دوره مشتقات مالی: اختیارات مقدماتی با تدریس دکتر علی سعدوندی موسس کلینیک اقتصاد

آینده احتمالی و برنامه توسعه

‌می‌توان گفت که در توسعه برگشت داشته‌ایم؟

طرز تفکر دولت این است که از این ستون به آن ستون فرج است، درحالی‌که در بسیاری از مسائل به مشکل جدی خورده‌ایم. تولید برق و گاز کشور به‌شدت ضعیف شده و تمام زیرساخت‌ها [۱] مانند راه‌ها در حال استهلاک و از بین رفتن هستند، نسل دهه شصت و هفتاد بیکار هستند، ازدواج نکرده و فرزند ندارند. من تصورم این است که اگر همین‌گونه پیش برویم تمدن چند هزارساله ایران از بین می‌رود. شرایطی که در کشور ما حاکم است حدود ۲۰ سال پیش در اوکراین اتفاق افتاد و از یک کشور صنعتی [۲] به کشوری تبدیل شد که در فقر و فساد غرق شده است. در کشوری که به این مرحله برسد در نهایت روح جمعی آن سرزمین به جایی می‌رسند که کشور را از بین ببرد و خودکشی اجتماعی صورت می‌گیرد. ما در طول تاریخ ماندگار بوده‌ایم و البته خطاهایی نیز داشته‌ایم. هر گاه ضعیف شدیم مورد تهاجم و تعرض بیگانگان مانند حمله مغول و اسکندر قرار گرفتیم اما متاسفانه این بار نیاز به تعرض هم نیست و اگر وضعیت جمعیتی که در کشور وجود دارد، ادامه پیدا کند خدای نکرده تا ۳۰ سال دیگر کشور ایران وضعیت رقت‌بار و دردناکی خواهد داشت. اما با این اوصاف می‌بینیم که مسئولان ما خیلی راحت برنامه‌های قبل را کپی می‌کنند و همان را تحویل می‌دهند. این بیانگر این است که دلسوزی و وطن‌دوستی بسیار کمرنگ شده است.

بیشتر بخوانید: آموزش مدیریت ریسک مالی

بی‌برنامگی و پسرفت

‌کلمه «توسعه» نیز در برنامه هفتم جای خود را به «پیشرفت» داده است…

فرقی نمی‌کند چون دولت در حال فرار از هر دوی آنهاست. من اینها را بازی سیاسی می‌دانم و این را می‌فهمم که فردی این برنامه را نوشته که نسبت به آینده کشور حساسیت کافی ندارد. این موضوع فقط مختص برنامه هفتم نیست بلکه از برنامه چهارم به بعد و به مدت ۲۰ سال است که مطلقاً برنامه نداشته‌ایم. تا کی قرار است این وضعیت ادامه پیدا کند؟ نام برنامه مهم نیست چون نتیجه آن پسرفت کشور است. بی‌برنامگی یعنی برنامه‌ریزی برای پسرفت و وقتی برنامه‌ای برای پیشرفت نداریم، یعنی در حال پسرفت هستیم.

 

دوره جامع تحلیل بنیادی فارکس (فاندامنتال) شامل دوره‌های تحلیل شاخص‌های اقتصادی و سیاست‌گذاری پولی مدرن با تدریس دکتر علی سعدوندی در کلینیک اقتصاد

پکیج فارکس

برای تحلیل بنیادی فارکسForex Fundamental Analysis نیازمند توانایی تحلیل شاخص‌های اقتصادی و درک سیاست‌گذاری پولی هستید، با کلیک روی دکمه زیر از ۱۰% تخفیف بیشتر برای ثبت نام استفاده کنید.

علی جلیل‌پور

علی جلیل‌پور هستم دیجیتال مارکتر و مدیر دایرکتوری تولیدکنندگان کالای باکیفیت داخلی و مدیر هایپر کالای آل‌ور‌سنتر که به تولیدکنندگان کمک میکنم با بهره‌مندی از ابزارهای #دیجیتال_مارکتینگ_مبتنی_بر_هوش_مصنوعی به #رتبه_اول_گوگل برسند و از افزایش فروش مستمر لذت ببرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا